Många känslor på samma gång

Jag har gått runt och vardagsmediterat på det här med att ha många känslor på samma gång. I yinyogan så pratar jag ofta om att vi ska lägga märke till olika nyanser av en känsloyttring: du är inte ”arg” mer än cirka 90 sekunder i taget, sen skiftar det till ”irriterad” och kanske över i ”frustrerad”. Genom att vi blir varse nyanserna så accepterar vi att vi till slut släpper en känsla runt något helt. Vi går inte runt och är ”arga” hela dagen på en sak eller återupptar ”ilskan” när saker kommer på tals igen. Att göra det är att ha fastnat i den första stunden situationen hände och sen aldrig vidareutvecklas, aldrig tillåtit dig se på det när du inte längre har känslor av ilska.
Skulle jag säga en sak med yogafilosofin som påverkat mig mest så är det just det här. Det är också det som är svårast för andra…oupplysta. Jag kan vara rasande när det händer, men på eftermiddagen vara helt chill och prata om saken med en helt annan attityd eftersom jag just då när saken tas upp inte är rasande. Varför i hela världen skulle jag självmant vilja plocka upp negativa känslor eller gå tillbaka till dåtid? Nej nej.

En utveckling av detta är att jag kan vara riktigt nere en stund och sen riktigt glad lite senare. Är jag bipolär? Verkligen inte! Men jag håller inte fast i känslor på samma sätt längre. Förra måndagen hände den ena negativa saken efter den andra och jag blev lika irriterad för varje sak, men när jag satt i soffan och funderade på dagen i efterhand så mådde jag ändå helt ok och var…glad. Därför att där och då- var jag glad. Spelade ingen roll att jag varit irriterad tidigare. Just då, var allt ok.

Jag är otroligt stressad i mitt jobbsituation just nu. Jag har insett jag älskar någon. Jag är inte nöjd med min fitnessnivå. Jag tycker det är besvärligt att ställa om till ensamståendebudget. Jag är enormt glad för alla roliga människor i mitt liv. Jag tycker det är supermegajobbigt att jag inte kan fixa allt i min lägenhet själv. 

Många känslor på samma gång! Vilket är helt ok. Det får gå upp och ner flera gånger under en dag. Sen behöver man kanske varken gräva ner sig för mycket i en negativa känsla och gå all in i nästa positiva. Här kommer yogan in och hjälper oss att balansera ut de där extremerna.

Jag vet att efter en yogaklass så känner jag annorlunda om saker bara jag vågar släppa taget om hur jag kände för det före klassen och acceptera att i det nya ”nuet” finns ett nytt perspektiv.

Våga prova själv. Släpp taget!

Vardagsmeditation

Jag vaknade med en mening i huvudet idag. Det är väl rätt vanligt att man vaknar med en tanke eller en känsla som sedan hänger med under dagen. Ibland kan det vara från något man kommer ihåg man drömt.
Den här meningen har hängt med mig under dagen och om en stund ska jag sätta mig ner och meditera, eller tänka, på den fullt ut. Är det sann? Stämmer den? För det kan ju vara så att det bara varit något mitt undermedvetna hade slängt ihop!

Yogan ska väcka tankar och känslor i kroppen. Kom ihåg att detta kan ske även en tid efter en klass. Har man yogat på kvällen kanske man vaknar med en ny insikt eller känsla. 

Meditation för mig är när man fokuserar sitt sinne till en punkt eller tanke. Den här vardagsmeditationen, när jag går runt och tänker på en enda mening är samma sak som att sitta ner i ett tyst rum och göra det.
En annan teknik är att själv välja ett ord eller känsla. Tex ordet Omtanke. I varje ny situation under dagen, fråga dig själv om det du ska göra, gjorde eller det som gjordes mot dig var omtänksamt.
Eller ordet Kärlek. Var det du gör, gjorde eller som görs kärleksfullt?

Det är en rätt intensiv övning som tvingar dig att vara i nuet, att reflektera över hur du agerar och hur andra agerar mot dig. Men kul vardagsmeditation! Allt för att göra dig mer medveten om hur du kan välja agera och se att dina handlingar faktiskt får en effekt bland de du möter.