Argumentet som stoppar all diskussion om RUT

Jag reagerar när jag läser Nina Björks inlägg i DN idag. RUT fyller 10 år och har givetvis blivit hett debatterat eftersom det berör kvinnors insatser i hemmet. Att vi överhuvudtaget skulle ha samma heta gräl om ROT som har med traditionellt manliga aktiviteter görs sig inte.

Nina frågar i sin artikel: ”Varför har man överhuvudtaget ett liv om man inte hinner leva det?” Jag håller delvis med; jag anser vår trädgård är för stor eftersom jag inte är så trädgårdsintresserad. Hellre än att rensa ogräs ligger jag med en drink och en bok på en altan. Makens och min njutning av en underbar trädgård är dock större än tiden vi har tillgänglig för både läsande och trädgårdsarbete, så vi har ibland en person som klipper gräset åt oss.
Vi har städning varannan vecka och har så haft i flera år. Och här kommer mitt argument som kommer få stopp på alla debatter om RUT och ROT:

Vi köper tjänster…..för vi har inte lust att göra en viss sak. 

That’s all, folks. Jag och maken vill hellre läsa med en drink i handen än klippa gräset. Vi vill hellre läsa för barnen än att städa en torsdagskväll. Vi kan absolut ta oss tid, men: vi vill inte. Det är astrist att städa så om vi kan slippa gör vi det. Det är också lika trist att klippa gräset, måla om huset, riva köket- vi är nöjda med att outsourca allt trist för att ha lite roligare i livet.
När vi behöver outsourca för mycket saker så måste man nog se över hela sitt liv, men jag blir så trött på alla som debatterar om att ROT och RUT är något man gör enbart för man inte har tid. Man kan helt enkelt inte ha lust. Det ni.

 

 

Kommentera

