Att vara yogalärare är en livsstil….

…och det har blivit dags för mig att byta livsstil, älskade yogisar. Höstterminen 2015 blir min sista som yogalärare i Skaraborg. Jag slutar inte för att jag inte längre har lust, utan för att jag vill mer.

Maria_Hagman_by_yogafoto_05_webAtt vara yogalärare på heltid som egenföretagare innebär att man måste vara ganska fanatisk. Dels måste jobba jättemycket för att överhuvudtaget tjäna pengar, men dels för att det krävs att man säger ”Nej” till så mycket annat. Jag jobbar ju när andra är lediga och är ledig när andra jobbar. Fikastunder, kvällskurser, träningar, socialt umgänge går bort under största delen av året och som en mycket social person började ensamheten tära på mig. Jag blev less på att ha yogakläder på mig jämt, oinspirerad av att yoga ensam hemma, begränsad av att säga ”Nej, jag kan inte hänga med, jag jobbar…”

När kroppen är ens arbetsredskap, så måste man vara försiktig. Skadar jag mig kan jag inte jobba och om jag
inte jobbar får jag ingen lön. Att behöva avstå från att åka mountainbike på knotiga stigar, ta en risk när jag klättrar eller slänga mig utför en opistad svart slalombacke i snöstorm har börjat upplevas som extremt frustrerande och begränsande.

Givetvis har jag himla roligt på jobbet! Jag älskar att lära känna er och era kroppar, följa er utveckling och se er yoga mogna. Förutom föräldrarollen är mitt uppdrag som er yogalärare det mest personligt utvecklande jag någonsin gjort. Det har därför varit en mycket ångestfylld och lång process att komma till det här beslutet, men så sade en klok yogi till mig:

”Vi kommer klara oss, Maria, du har gett oss en bra grund och det är upp till oss att ta yogan vidare”.

…och så fort hon sade det här så släppte det i mig. Jag kan ju inte ta ansvar för andras yoga och sätta mig själv i andra hand. Hur mycket jag än kommer sakna er så ser jag fram emot att för första gången på nästan 9 år….

  • Ha ett jobb där jag får lön 12 gånger om åretpj
  • Börja rida igen/gå med i en löparklubb/klätterklubb- på kvällstid! i en grupp! med andra vuxna!
  • Utveckla min egen yoga
  • Ha stilettos och snygga klänningar till jobbet
  • Få arbetskamrater att umgås med
  • Att äta middag med familjen en vardagskväll och få natta mina barn
  • Gå på föreläsningar/filmvisningar/vernissage

Sedan i augusti bor jag i Eskilstuna och även om jag slutar att vara lärare på heltid kommer jag förmodligen erbjuda enstaka klasser där. Det känns också spännande att planera en yogahelg utanför Mariestad i mars. Jag har ett underbart jobb, men för mig måste det vara del av något större och inte navet i mitt liv just nu.  Paradoxalt nog kommer jag kunna yoga mer och utveckla min egen yoga nu när jag slutar och orsaken till att jag är lärare är ju för att jag älskar att yoga!

Jag vill Tacka er, vartenda en, för att ni välkomnat mig och yogan in i era liv. Tacka er för vartenda gång jag känt mig lite låg och trött och ni delat med er av er energi. Tacka er för att ni inspirerat mig att fundera på mitt eget liv och personliga utveckling.

Jag kommer sakna er otroligt mycket.

Maria_Hagman_by_yogafoto_13_web

 

Kommentera

