Personligt om akupunktur

Det här blir ett väldigt personlig bloginlägg, men i och med att jag arrangerar ”Akupunktur, TCM och yinyoga” i Mariestad och Skövde pratas det mycket akupunktur just nu. Jag vill dela med mig av min upplevelse av akupunktur och så får du avgöra hur du vill ställa dig till behandlingen själv.

I augusti 2014 började mitt liv gå från 110 till minst 210. Jag hade en underbar höst med massa massa jobb, en stimulerade vänskap som bara eldade på min kreativitet, jättegulliga barn, kul träning, en kropp som funkade- allt var bra! Utom en stor tung sak. Mitt i allt det roliga och positiva fanns grubblandet, oron och ledsamheten, men jag tänkte att allt det andra kanske kunde kompensera och lyfta mig över det som var jobbigt. Det funkade ett tag.

Under julen ställdes allt på sin spets och flera stora beslut gjordes. Mycket kändes toppen,

men det mår man ju sällan dåligt av, det är ju det som inte känns bra som sliter, eller hur?  

I februari skulle vi till Indien men veckan före blev jag mycket dålig med magkatarr och åt inte på hela veckan innan vi satte oss på planet. Det här var verkligen inte konstigt för yinyogan lär vi oss att disharmoni i magmeridianen bla manifesteras fysiskt i magen. En disharmoni här kan komma av att man har intellektualiserat eller analyserat för mycket, försökt hitta lösningar till allt. Efter att ha grubblat och grubblat i två månader var kroppen tvungen att göra något radikalt för att få mig att SLUTA.

IMAG1388När vi kom hem bokade jag tid för akupunktur då jag under semestern fått  tid att känna efter att hela jag liksom var…sned, ur balans. När Sofia på Sofias TCMklinik i Mariestad gjorde sina mätningar på mina energinivåer var jag inte ett skvatt förvånad vad vi såg: resultatet av en otroligt hektisk höst, oro, grubblande, tunga beslut. Eftersom jag har lite kunskap om meridianer (energiflödet i kroppen) så kunde jag snabbt knyta händelser i mitt liv till det Sofias mätningar och kommentarer visade på. Bland annat hade jag en obalans i lungmeridianen vilken kan kopplas just till en sorg och ett par beslut jag tog under julen gjorde mig väldigt ledsen. Obalanser i lungans meridian kan manifestera sig i lungrelaterade sjukdomar…och här sitter jag nu med luftrörskatarr som blommade ut för några veckor sedan.

I mitt fall kan man tydligt se kopplingen mellan det psykiska och det fysiska, cause and effect. Vad som är så otroligt är att Sofias mätning första gången vi sågs var så mitt i prick! Hon kunde ställa frågor om tex min mens, där hon redan visste svaret eftersom hon vet hur hela kroppen påverkas av det mentala tillståndet och göra antagningar utifrån mätningen.

Vad hände sen? Jag tror på akupunktur- att vi kan stimulera energiflödet i kroppen med nålar- så jag är mottaglig för behandlingen, den gör något i mig, så vi körde lite nålar en stund. Sedan gick jag hem och satte ihop ett yinyogaprogram vilket jag gjorde så gott som varje dag för att ytterligare förstärka effekterna av akupunkturen tills jag såg Sofia igen. Det är det fysiska.

Det mentala är ju inget som Sofia kan göra något åt, det måste man göra själv, men akupunktörens analys kan hjälpa en att se vad som har hänt och kanske vad som händer just nu. Det får alla att tänka efter och det behöver man inte vara yogalärare eller hålla på med yinyoga för att göra. Däremot är inte alla redo att titta hårt på sitt eget liv och tycker inte om det man får höra, men kroppen vet ju oftast bättre än egot…

yoga1Borde inte jag som yinyogalärare vetat bättre från början? Det här har jag ju frågat mig själv så många gånger, men jag är inte övermänsklig och det viktigaste var ju att jag kände när något var fel och hade verktygen (akupunktur, yinyoga) att börja räta upp det igen.

Nu ligger den värsta perioden bakom mig och jag kan se framåt igen, men känslorna ger fortfarande eko i min kropp. Jag älskar att leva i 110, det kommer jag alltid att göra, men jag har lärt mig att verkligen använda yinyogan mer, ännu mer, som ett verktyg för att parera det jag upplever. För mig funkar akupunkturen för jag har så otroligt tydligt sett och förstått sambandet mellan det fysiska och det psykiska. För andra behöver inte sambandet vara lika uppenbart utan man kan nog känna effekterna ändå. Kanske är det till och med så att det är medvetenheten om sambandet som hjälper oss till förändring? Du får prova själv och se.

Maria

Annonser

Är en enkel handduk svaret på dina böner?

Äntligen får jag tillfälle att testa en matthanduk! En matthandduk lägger man på yogamattan om man har problem med att man halkar mycket. Problemet med att halka på mattan är att man inte kan engagera rätt muskler i olika ställningar, man kan inte slappna av där man borde, inte få rätt balans i upponerställningar för man glider osv. Den matthandduk som jag testade var Manduka Yogitoes från Yogagrossisten.

IMAG3547Handduken har små plastknopppar på den sidan som man lägger ner mot yogamattan och som gör att handduken i sig inte glider. Det lagret man placerar händerna på är strävt, alltså inte som en vanlig handduk. Det står att det är superabsorbent, dvs har hög uppsugningsförmåga, och det kan jag verkligen förstå.

En del tycker att dom glider på yogamattan oavsett vilket slags matta dom har. Då kan en sån här handduk vara lösningen. Jag har väldigt torra händer så för att testa handduken så blötte jag händerna och då hittade jag greppet. Däremot gled fötterna lite, men det är samma sak där: jag är så torr att det funkar säkert bättre på normala fötter. Ett alternativ, som dom använder sig av när dom yogar på ashtangans tjocka ”trasmattor”, är att ta med sig en liten sprayflaska med vatten och spraya handduken lätt tills man är svettig nog, eller så fuktar man handduken lätt i ett handfat innan klassen.

IMAG3549Om man inte är en person som glider, kan man ändå ha handduken som ett extra lager över yogastudions matta. Eftersom den är så liten och lätt kan rullas ihop, kan man ju också ta med den när man är på resa! Det står att man kan använda den istället för en yogamatta, men nja, inte min smak, det blir alldeles för hårt, men kanske funkar för andra. Däremot har jag varit med om nog med läskiga studiomattor för att tycka det är en superbra ide att ha med något att lägga över. Jag är extremt nöjd med Yogagrossistens reseyogamatta, men även den blir lite för stor om man bara ska till London och yoga en helg och reser med handbagage.

En sak som är intressant är att Mandukas matthanduk är gjord av 8 återvända plastflaskor- det är jättebra! Fast sen kommer den inslagen i plast, vilket jag ogillar, det kan man gärna hitta en annan lösning på. Yogagrossisten har förutom Mandukas handduk flera andra sorter, storlekar mm.

Kanske blir en yogamattahandduk din lösning och du kan strunta i att hitta den perfekta yogamattan? Prova!

Andas ut, andas in….Hatha vs Yin

Det medvetna andetaget är vad som skiljer yogan från andra motionsformer där man andas när man kommer åt eller ihåg. På sanskrit kallas det ”ujjayi” andetag: ”seger” andetag kan man slarvigt översätta det till.

Ujjayi andetaget gör du lättast genom att tänka dig att du ska imma en spegel genom att andas ut genom munnen. Sen stänger du munnen och tänker dig istället att du immar spegeln genom näsan. Eller så kan man viska ordet ”ha” genom munnen, stänga munnen och fortsätta viska ordet ”ha” men genom näsan. Vilket som, så stängs automatiskt lite av den övre delen av glottis. Ljudet som uppstår kan också kallas för ”havsandetaget” eftersom det låter lite som vågbrus.

breathe-250x127Vi använder ujjayi andetaget i hathayogan för många orsakers skull: en av dom är att skapa hetta i kroppen, en annan för att ljudet av ujjayi påminner oss om att vi ska andas och hjälper oss höra rytmen av vårt andetag. Ujjayi andetaget är lika långt in som ut. När man är lite mer van vid att använda det så kan man göra det på både in- och ut-andetaget, men i början är det lättast att göra det på ut-andetaget. I hatha vinyasa yoga så rör vi ju oss med andetaget, varje rörelse tex från Ner hund in i Krigare 1 ska ta ett enda andetag. När vi kommit till toppen av in-andetaget så ska vi vara helt och fullt i den nya asanan. Så börjar vi andas ut och när vi har andas ut all luft så ska vi vara i en ny asana. Andetag och Rörelse. Faktiskt rätt svårt!

Det är som sagt under hathayogan som ujjayiandetaget hör hemma. Jag hörde idag att någon sagt man skulle använda ujjayi under yinyoga. Hm…En uppgift för ujjayiandetaget under hathayogan är att vi ska kunna fördjupa oss i andetaget medan vi håller asanas. Vi behöver syre till musklerna för att orka jobba muskulärt i hathayogan. I yinyogan däremot, ska istället andetaget vara guiden till hur vår kropp uppfattar den ställning vi formar kroppen i och om vi borde justera något. Andetaget är vår direktkontakt med nervsystemet och yinyogan sker på kroppens villkor mer än hathayogan eftersom vi måste vara mer rädda om leder och ligament än om muskler. Ett ujjayiandetag, som vi styr med intellektet, skulle maskera kroppens spontana signaler.

Ett aktivt ujjayiandetag tycker jag personligen också drar fokus från att ge efter och släppa, vilket är varför vi yinyogar. Kräver vi en aktivitet från intellektet så har vi kanske för fullt upp för att lyssna innåt. Någon som har ett väldigt naturligt ujjayiandetag efter många många år av yogande kanske kan ha ett mjukt ujjayiandetag i yinyogan eftersom man kan göra den per automatik och inte låter det dra fokus från annat.

Så: i hathayogan använder vi ujjayiandetag, men i yinyogan behöver vi vårt naturliga andetag för att lyssna in kroppen.