Ska vi sluta låtsas som om yinyoga är lätt?

Yinyoga är tufft! Sure, du sitter still, men vet du hur jobbigt det är?

Yinyogan utövas stillasittande, men den är tuff mot leder, ligament, bindväv mm, för att inte nämna hur jobbigt det är rent mentalt att gå så in i sig själv, som yinyogan bjuder in till. Så nej, yinyoga är inte en lugn och lätt still av yoga.

Har man problem med leder, svaga handleder, reumantism mm är det lätt hänt att man söker sig till yinyogan för att man läser att man sitter still. Men jag skulle säga att om du har problem med just de här aspekterna i kroppen så vill du istället stärka musklerna för att skydda lederna. Då är heller inte yinyoga rätt.

Men om man söker en ”lugn yoga, då”, vad är det? Och vad är motsatsen?

Nr jag de senaste dagarna varit lite krasslig så har jag inte haft den minsta lust att lägga min ömma, knakiga kropp i yinyoga ställningar i flera minuter- nej tack! Istället kommer jag börja med att leka i en ner hund med böjda ben, stående framåtböjar och händer på block, trikonasana, nacke och axelstretchar. Sånt som inte är statiskt, inga djupa stretchar, kanske håller ställningarna längre än fem andetag, få igång blodcirkulationen utan att sätta för mycket stress på kroppen. Det är lugnt för mig. I en klass med ”lugn yoga” så kan det vara just tempot som är lugnt, men ställningarna kan ju fortfarande vara tuffa och djupa. En lugn yogaklass kan också betyda att man har tystare musik på, man slappnar av mer…

Det som inte är lugnt för mig: när jag börjar med flera solhälsningar, hoppande framåt och bakåt, handstående, huvudstående, djupa stretchar, djupa rotationer, där jag behöver all min koncentration för att andas och hålla asanan. Om man bara ser till de sista: så hör ju yinyogan hit den med. Ligger du i en yinyogaställning och funderar på massa annat så är det dags att göra den lite mer utmanande. För mig är alltså en intenstiv Jivamuktiyogaklass lika med en yinyogaklass. Det är intensiteten i vad vi gör som räknas oavsett om en sak sker stillasittande och den andra i rörelse.

Så vi kanske borde sluta låtsas som om yinyogan är lätt? Att den är ett nybörjaralternativ? För yinyogan är heller inte samma som hathayoga och vi måste komma ihåg att se dom som komplement till varandra istället för att den ena leder till den andra. Jag skulle kanske till och med säga att det kräver lite yogavana för att yinyoga, men…ah, det där är så individuellt. Jag börjar tro mer och mer att yogan väljer oss, snarare än att vi väljer den. Men det är ett helt annat ämne.

Annonser

Kallpressad olja för vårtrött hud

Jag har världens torraste hud, ungefär som en bit pergament. Efter min ayurvedakonsultation med Maria Torp Karlsson på Hälsa och Utveckling (halsaoutveckling.se) fick jag en liten flaska med olja att smörja in mig med. Det var vanlig olja som hade kokats en viss tid på en viss temperatur. Man kan ha på den varje dag, men dagligen blir lite mycket så jag siktar på en gång i veckan, men det har verkligen en bra effekt på min hud. Jag använder oljan i ansiktet och i hårbotten, på fötterna och händerna och så sitter jag och låter den sjunka in ordentligt. Eftersom jag är väldigt torr sjunker det mesta in och jag behöver inte duscha efteråt, men man kan använda den som duscholja också om man vill. Att använda vanlig olja så här har funkat bra för mig och känns mycket än att smörja in med massa olika krämer, ekologiska eller parfymerade.

Maria Torp Karlsson kommer ha en ayurvedadag hos mhyoga.se i Skövde 26/4 – varför inte komma med och höra om hon har några lika bra tips för dig?

IMAG3471

”Berry boost” Renee Voltaire

När jag stod i kassan på Stadium i Skövde plockade jag på mig ett 6-pack av Berry Boosts (39kr). Dom såg goda ut, jag vet att Renee är het på bra mat och som tvåbarnsmor har jag alltid tillfällen när snacks behövs- så jag bestämde mig för att testa dom.

IMAG3419Berry Boost innehåller ”blåbärspluttar” (inte säker på vad det är), granatäpple, russin, tranbär med hallonsmak. So far så gott! Jag har inte så bra koll på ingridienser men det verkar bra naturliga råvaror med det vanliga fusket i förutom att det inte ingår någa e-nummer.

Jag har nu tuggat mig igenom en ask och i den här har det varit en bra blandning av alla frukter och bär. Det ska enligt asken vara en majoritet av russin (40-60%) med tranbär på andra plats (25-35%) och blåbär/granatäpplen trea med ca 15-25%. Boven ligger som vanligt i sockret: 65,4gram! Det är högt, men så är det torkad frukt så det kan man kanske inte undvika.

Vi ska åka skidor på söndag och jag kommer sticka på barnen en ask var för extra energi. Vi äter inte ofta sånt här så jag tänker det kan vara lite roligt och bekvämt när vi är i backen. För egen del kan en ask få ligga i bilen så jag har de gånger jag har en lång resa hem från yogan och är utsvulten. Jag tycker också det är bra mängd av snacks då varje ask innehåller 28g. Berry Boost är lite roligare alternativ till enbart russin, men på grund av sockret är det inget som jag kommer snaska på varje dag.