Motsatsen till yin är inte extrem yang

Det här med motsatsen till yin. Jag brukar ju säga att vi måste balansa vår energi: är vi uppe i varv är det inte yang (hathayoga, energisk) yoga som vi behöver även om det är det vi dras mot i det läget: istället borde vi göra yin. När vi är sega och slappa är det inte yin vi behöver utan borde göra något mer aktivt.

Det beror även lite på vilken slags trötthet du upplever: om du haft en jobbig dag och är mentalt slut ska du så klart välja yin och lugna ner tankar och rensa kroppen. Om du däremot är trött för att du suttit länge på ett flyg/i en bil/ på ett tåg, då passar hatha bättre.

Motsatsen till vila är inte extrem aktivitet.  

Yang är något som är mer aktivt än det som är yin. Att gå är mer yang än att sitta still. Att springa är mer yang än att gå. Att springa superjobbiga backintervaller än mer yang än att lunka runt i skogen. Att lösa ett korsord är mer yang än att slötitta på TV.  

Extremyoga är ju inte nödvändigt.  Foto: glossynews.com
Extremyoga är ju inte nödvändigt.
Foto: glossynews.com

Motsatsen till yin är inte extrem hatha.

Sådeles är alltså några lugna hathaasanas mer yang än yinställningar. Man kan välja att stå i Krigare 1 och 2, Trikonasana och Vrakasana i 5 andetag, det är inte nödvändigt att slänga sig in i en vinyasasekvens pepprad med Chatturangas. Min personliga favorit på långa resor är att ställa mig i ett huvudstående (Sirsasana) eller handstående emellanåt.

 

Efter en stressig dag kan det faktiskt kännas bra att göra några enkla hathaasanas om man är för uppe i varv för att stilla sig i en yinställning. Det kan vara svårt att bara slå av om tankarna surrar och man är fysiskt rastlös. Stå i Vrakasana (trädet) i en minut! Eller använd Ner Hund för att grunda dig igen! Pashimottasana för att tillåta dig att vända blicken innåt mot dig själv en stund!

Idag ska jag filma en kort Hathasekvens enbart för detta ändamål: där håller vi några ställningar i en minut var. Du kan ju hänga med på alla eller få inspiration till dina favoriter som du använder när du behöver det.

Happy practise!

Annonser

Förlåt om jag har skickat ut mixed messages…

Jag är väldigt mån om att man inte ska behöva känna pressen att bil helt yogafrälst när man börjar yoga för jag vet så väl att för många är yogan något man går på en gång i veckan och sen inte tänker så mycket på emellanåt- och det är helt ok. Själv yogade jag ett par år, en till två gånger i veckan, innan jag verkligen kände att jag ville leva med yogan på ett annat sätt.

Det är underbart att man kommer och yogar en gång i veckan (med mig eller med annan). Många av de som jag träffar är kvinnor i min egen ålder med barn och familj och jobb och så mycket annat som ska hinnas med att en enda klass i veckan är allt man tar sig tid till. Naturligtvis är jag otroligt tacksam för att man väljer att spendera den med mig och vår yogatribe i Mariestad/Skövde! De veckor vi har uppehåll eller om man inte kunnat komma, så säger deltagare att dom märker avsaknaden av yogan, man känner att man inte har yogat. Är inte det väldigt coolt egentligen?!

Maria_Hagman_by_yogafoto_08_webMEN: jag har kanske i min iver att inte sätta press på deltagare inte varit helt ärlig… Kanske har jag tonat ner hur mycket tid och energi jag lägger ner på mitt personliga yogande? Jag fick frågan av en deltagare för några veckor sedan hur jag kan stå i Utanasana så lätt. Svaret är att jag yogar ofta. Jag är väldigt disciplinerad och drar mig inte för att gå upp 0545 och köra en 90minuters Jivamuktiyogaklass. Jag är också mycket disciplinerad inom själva klassen, i varje andetag, med varje fokus. Det är så jag yogar för att må bra och blir bättre. Eftersom det här är mitt jobb, så tänker jag ju på yogan varje dag, tänker på deltagarna, på deras kroppar, rörelser, asanas, filosofin, pranayama… Yogan prioriteras i mitt liv. Då är det inte så underligt att jag känner och kan göra saker som jag sen försöker förmedla till mina deltagare. Men om jag samtidigt skickar ut meddelandet att man kan ”yoga lite här och där när man har lust”, hur kan jag förvänta mig att deltagarna någonsin upplever det jag säger man kan känna/göra?

Vad jag menar är: Att yoga en gång i veckan är 100% bättre än att inte yoga alls. Men att yoga två gånger i veckan är ännu bättre…och…tre gånger i veckan…oj oj oj…Jag märker en otroligt skillnad dom veckor jag har yogat på ett visst sätt varje dag, jämfört med de veckor jag har yogat mindre. Det här kommer stämma för alla- ju mer energi man lägger ner i någon desto mer får man tillbaka. Det blir inte längre svårt att prioritera yoga varje morgon för att vakna upp, 15 minuters yinyoga för att varva ner efter jobbet eller daglig pranayama…

Vad jag har försökt att förmedla till mina underbara yogisar är att man kan börja litet och låta det växa organiskt, men jag tror kanske jag varit otydlig med det där med att låta sin praxis växa. Med all träning, vare sig det är mental eller fysisk träning, så måste man jobba för resultatet. Jag kommer från och med vecka 45 erbjuda en slags ”YogaPT” för den som vill förändra och öka sitt yogande. Med hjälp av yogafilmer på YouTube och feedback till mig, så hoppas jag kunna hjälpa dig att komma vidare i din yoga, upptäcka nya asanas, men främst öka känslan av vad yogan gör med din kropp och hur den påverkar ditt övriga liv, ditt humör, dina relationer. Det som händer inombords. Om du tycker det låter intressant och vill veta mer, gå till min hemsida mhyoga.se

Din i yoga,

 

Privat yogaklass

Under hösten har många börjat komma till mig för privatklasser och det är lyxigt att få chansen att koncentrera mig på en av er i taget.

Med vad händer under en privatklass? Tja, det beror på vad du vill: Jag har en skön mix av personer som föredrar att vara själva med mig och få assists i varje asana. De som behöver extra stöd pga fysiskt hinder. De som kommer till en enstaka privatklass för att få ett program att yoga efter utöver klasserna. Några som vill arbeta med en specifik aspekt av yogan. Någon som bara vill göra pranayama och slappna av, finna ron man känner man inte får i en klass…Den här mångfalden är vad som gör det så roligt för mig som lärare!

Själv ska jag till Stockholm och duktiga Jivamuktiäraren Anna Hultman på YogaYama för en privatklass på fredag och gruppklass på lördag. Det ska bli så himla skönt att få assists i varje asana och att ha någon som tittar ordentligt på mina rörelser. Oavsett om man yogar hemma eller med en lärare så har man ju en tendens att skapa ovanor för att smita undan något som är jobbigt… Då är det skönt med någon som kan hjälpa en att bryta ovanorna och jobba på ett annat sätt.

När man yogar med mig som privatperson använder jag mattan Liforme från Yogagrossisten.se (1195kr). När jag först klev in i ner hund på den trodde jag att jag skulle börja halka direkt, men mattan har ett väldigt bra grepp trots att det först känns som om ytan är väldigt blank. Den är vattenabsorberande så om man har väldigt svettiga händer är mattan ett bra alternativ då den torkar snabbt.

LiformemattaLiforme mattan har mönster som indikerar var man ska placera fötter och händer och det är just det här mönstret som är bra när man har en nybörjare på mattan. Linjerna längst fram är toppen för yogin att ha som guide i solhälsningarna, skapa vanan att alltid kliva längst fram på mattan i Tadasana och att placera foten där händerna är, något som jag ser är svårt för de flesta i början. Nu handlar det mer om att linjerna ska vara ledande och inte någon exakt vetenskap eftersom vi alla har olika fysiska förutsättningar: en lång person använder sig av olika markeringar från en som är kort.

Som lärare kan jag med hjälp av Liforme mattan guida mina kunder när man bör följa linjerna och därmed skapa förståelse om hur vi i yogan arbetar likadant på höger och vänster sida även om det kanske känns olika i kroppen. Då är linjerna en bra hjälp för att förklara symmetri och hjälpa yogin att komma ihåg var händer och fötter ska placeras i olika asanas. Visst skulle det vara bra att ha en sån här matta i alla nybörjarklasser egentligen…

Har man lust med en privatklass så är det bara att maila mig så hittar vi en tid. Ni vet ju att jag jobbar på kvällarna, men det finns ju lite tider i samband med dom klasserna. Jag hoppas vi ses!